Vad är GDPR?

GDPR som gäller från och med den 25 maj 2018 är en ny dataskyddsförordning (EU) "General Data Protection Regulation" ersätter lagen om personuppgifter, PuL och även EU:s dataskyddsdirektiv från 1998. Syftet är att stärka den enskildes integritet. Alla som har hand om persondata, till exempel i form av ett register, kommer att behöva se över sin behandling av personuppgifter. GDPR innebär bland annat att en privatperson har möjlighet att begära ut uppgifter om honom eller henne själv och att alla som behandlar personuppgifter enbart får göra det om det finns stöd i lag eller samtycke till behandlingen. Brf. Kommendören har upprättat en integritetspolicy för personuppgiftsbehandlingen.

GDPR i brf Kommendören.

Den här informationen är riktad till dig som medlem i bostadsrättsföreningen Kommendören i Lomma.

Den 25 maj 2018 ersattes personuppgiftslagen (PuL) av en ny dataskyddsförordning (GDPR).
Med den nya förordningen får dina personuppgifter ett ännu starkare skydd.

”För att fullgöra våra skyldigheter som bostadsrättsförening och kunna hålla kontakten med dig, så behöver vi spara på personuppgifter för bl.a. följande ändamål:

• Upprätthålla lägenhetsregister över de boende och deras kontaktuppgifter
  • Registrera överlåtelser mellan säljande och köpande bostadsrätter
  • Kreditupplysning i samband med överlåtelser
  • Pantförskrivningar för bostadsrätter
  • Föra protokoll vid föreningsstämmor samt dokumentera dessa
  • Föra protokoll vid styrelsemöten samt dokumentera dessa
  • Löpande information till och från dig om vad som sker i föreningen
  • E-post-adresser och telefonnummer

De flesta uppgifterna är vi skyldiga hålla, medan kontaktvägar för information kräver ditt samtycke. ”

Vilka kan få tillgång till dina personuppgifter?
Dina personuppgifter kan komma att delas med aktörer som behandlar personuppgifter för vår räkning, s k personuppgiftsbiträden PuB. Ex. NABO (ekonomi), MINOL (el-avläsning), etc.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?
Vi sparar dina personuppgifter för angivna ändamål tills du återkallar hela eller delar av samtycket. När du flyttar och lämnar föreningen raderar vi dina uppgifter, som inte behövs enligt lag.

Dina rättigheter
I enlighet med gällande dataskyddslagstiftning har du rätt att få tillgång till information om vilka personuppgifter som vi behandlar om dig samt rätt att begära rättelse av dina personuppgifter.

Under vissa förutsättningar har du även rätt att begära radering eller begränsning av dina personuppgifter eller invända mot vår behandling.

Du har rätt att när som helst återkalla hela eller del av ett lämnat samtycke om behandling av personuppgifter med effekt fr o m att återkallelsen är gjord.

Om du skulle ha några klagomål avseende vår behandling av dina personuppgifter, skall du vända dig till styrelsen för  brf. Kommendören.

Styrelsen kommer kontakta dig som medlem i föreningen för begäran om skriftligt samtycke till personuppgiftsbehandlingen.