Felanmälan

Vid små fel i lägenheten ansvarar bostadsrätts innehavaren själv enligt Bo Pärm, förenings stadgar och i viss mån ordningsregler.

Skadedjur

Vid skadedjur i lägenhet kontakta Anticimex (075-2451000).

TV, telefon, bredband

 Kontakta Telia Felanmälan och Support  (020-240250).

Utelåsning

Om någon skulle ha oturen att låsa sig ute, så har föreningen inte någon nyckel , men det finns ett journummer i trapporna, 020-240000 till Certego. Vi har inget avtal med dem, så det innebär att man själv får stå för kostnaden. De kräver att man kan identifiera sig. Dessutom krävs det i regel att någon från styrelsen deltar.

 

Allmänna fastighetsfel

Hittar ni fel som berör fastigheten, t.ex. skador, icke fungerande lampor eller stop i avlopp, kontakta då styrelsen: clas.sandberg@brfkommendoren.se telefon 040-497991 eller någon annan i styrelsen.

Köksfläktar

Man har kontrollerat fläktarnas effektivitet och vi har inga indikationer på att fläktarna inte skall fungera som det är tänkt. Det är värt att notera att fläktar i moderna hus är centralkopplade och har sämre effekt än ex. en fläkt i en villa.

När man trycker på 'forcerad fläkt' så är det ett spjäll som skall öppnas och som stängs efter 30 minuter eller om man trycker på knappen igen. Det skall då höras ett dunsande ljud och luftströmmen skall öka. Om detta inte sker bör man börja med att kontrollera så att detta spjäll inte har fastnat, vilket inte är ovanligt, då det kan komma upp fettdroppar som fastnar på spjället.  

Spjället sitter en bit upp i röret och man får vara lite smidig för att komma åt för att rengöra. Man bör rengöra både med öppet och stängt spjäll.

Badrumslampor

För de som har runda plafonder i taket i badrum / en så kan det vara lite svårt att byta glödlampor. Man skall ta tag i glaskupan och vrida ca 2 - 3 cm. Det kan vara svårt att få grepp om glaset då frostatglas mot aluminium har ganska så hög friktion. 

 

Allvariga fastighetsfel

I nedanstående fall skall föreningen alltid informeras då problemen oftast har påverkan på föreningens gemensamma egendom och / eller andra bostadsrätter. Föreningen behöver också denna information för att på ett korrekt sätt kunna hantera inkomna fakturor.

Fel på hissar och port

Vid akuta port / hissfel: Anmäl till KONE kundcenter (020-722020). 

Försäkringsfall

Vid lägenhetsskador eller inbrott, kontakta försäkringsbolaget IF (0771-655655) samt ditt egna bolag.

Avloppsproblem

Många har haft problem med stopp i avloppen. Detta är vad som gäller:

  • Lägenhetsinnehavaren ska först kolla sin egen del av anläggningen (se tips nedan). 
  • Verkar det inte vara något stopp där kontaktar man en spolfirma. Spolpågarna har fungerat bra. 
  • Konstaterar de att stoppet sitter så att det är föreningens ansvar, så tar föreningen kostnaden. Det anlitade företaget skall skriftligen intyga att stoppet är i föreningens stammar, om föreningen ska betala åtgärden.
  • Säger de att avloppet är felbyggt, att det är bakfall, kraftiga skarvar eller dylikt, vill vi gärna ha en filmning. Detta för att vi då kan hävda för JM att det är ett garantiproblem. Observera att filmning under jourtid är dyrt och att den bör utföras på normal arbetstid. 

Ett tips gällande köksvaskarna:
Det finns ett breddavlopp in den högra vasken. Det går en slang från detta ner till vattenlåset. Denna slang, liksom själva breddavloppet inne i vasken, kan täppas till av stelnat fett, matrester mm. Då täpps luftintaget igen. Luftintaget behövs för att avloppsvattnet ska kunna rinna ut och är det igensatt rinner det inte ut ur vasken. Detta är inte ett stopp i avloppet, men kan upplevas som det. Rengör slangen så ska problemet vara åtgärdat. Det bör räcka att lossa slangen i den ända som är kopplad till stammen och peta runt lite. Spola gärna regelbundet med vatten (varmt) i breddavloppet så undviker man att problemet återuppstår.

Vattenläckage

Som tur är har vi inte haft många vattenläckage i fastigheten, men detta är vad som gäller:

  • Lägenhetsinnehavaren ska först kolla sin egen del av anläggningen tex. kranar, diskmaskin, tvättmaskin, etc. Om möjligt skall man också titta i / under vask-, badrums- och tvättskåp.
  • Om man hittar felet skall det snarast åtgärdas på fackmannamässigt sätt. Om man inte kan göra detta själv får man kontakta en lämplig hantverkare. Vid behov skall man stänga av inkommande vatten för att minska på skadans omfattning.
  • Konstaterar de att läckan sitter så att det är föreningens ansvar, så tar föreningen kostnaden. Det anlitade företaget skall skriftligen (inklusive foto) intyga att läckan är i föreningens ledningar,  etc. om föreningen ska betala åtgärden.
  • Säger de att ledningar, etc. är felbyggt, att det är bakfall, kraftiga / felaktiga skarvar eller dylikt, skall vi ha fotografier av problemet. Detta för att vi då kan hävda för JM att det är ett garantiproblem.
  • Om det inte går att identifiera ursprunget till läckan kommer föreningen att hjälpa till med att kontakta specialistfirmor e.g. OCAB som är specialister på felsökning och sanering.